Diana Kuls – wywiad z laureatką prestiżowego konkursu AES dla studentów
- Napisane przez
- Dział: wywiady
Diana Kuls, absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, otrzymała Gold Award w konkursie organizowanym przez Audio Engineering Society w ramach AES Virtual Vienna Online Convention 2020. Nagrodę w konkursie stanowiła para monitorów Genelec 8030. Przy okazji odbioru nagrody mieliśmy okazję porozmawiać z Dianą o jej pracy.
Konsbud Audio: Opowiedz nam kilka słów o sobie. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z reżyserią dźwięku?
Diana Kuls: Mam 24 lata i jestem świeżo upieczoną absolwentką reżyserii dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Pochodzę z „muzycznej rodziny”, więc muzyka i dźwięk zawsze były ważnym elementem mojego życia. Gdy byłam dzieckiem, rodzice chcieli, żebym została pianistką, ale ja wiedziałam, że potrzebuję zajmować się czymś nieco bardziej zróżnicowanym i dynamicznym. Pomysł, żeby studiować reżyserię dźwięku po raz pierwszy pojawił się, gdy miałam 16-17 lat.
Konsbud Audio: Na czym polegał organizowany przez AES konkurs Student Recording Competition w kategorii Sound For Visual Media?
Diana Kuls: Konkurs polegał na udźwiękowieniu dowolnego, wybranego przez siebie filmu krótkometrażowego lub fragmentu filmu pełnometrażowego o długości 4-5 minut. Ja wybrałam animację „Identity” irańskiego reżysera Alirezy Salehiego. Film opowiada o starszym mężczyźnie, który budzi się w nieznanym mu pomieszczeniu, po czym odkrywa, że stracił twarz, dlatego postanawia przebić się na drugą stronę lustra w poszukiwaniu własnej tożsamości.
Moja rola polegała na dopasowaniu do tego obrazu efektów synchronicznych, stworzeniu sound designu i opracowaniu muzycznym, a następnie zgraniu filmu w formacie 5.1. Ze względu na to, że nasze uczelniane studio było w remoncie, moje możliwości nagrań foley'ów były mocno ograniczone, dlatego korzystałam głównie z bibliotek dźwiękowych. Cały proces zajął mi 4 miesiące (film „Identity” z udźwiękowieniem Diany Kuls można obejrzeć na Youtube: https://youtu.be/VNnp-pac47Y).
Konsbud Audio: Gratulacje! Twój film jest dopracowany w każdym szczególe. Jakie masz plany zawodowe na przyszłość?
Diana Kuls: Już podczas studiów rozpoczęłam pracę w studio dubbingowym Iyuno Media (wcześniej BTI Studios) w Warszawie, gdzie realizowane są warstwy audio seriali i filmów pełnometrażowych w polskich i zagranicznych wersjach językowych. Zajmuję się kontrolą jakości audio, a od niedawna również miksuję. Najbliższe lata chciałabym poświęcić na doskonalenie reżyserskiego kunsztu i nauczenie się nowych umiejętności, jak np. miksowanie w systemie ATMOS albo implementacja dźwięku w grach. Moim marzeniem byłaby odpowiedzialność za dźwięk w profesjonalnej, pełnometrażowej produkcji kinowej.
Konsbud Audio: A czy miałaś już okazję rozpakować swoje nowe monitory Genelec 8030?
Diana Kuls: Jeszcze nie, ale na pewno to zrobię jak tylko znajdę wolną chwilę. Miałam za to okazję pracować na monitorach tej marki, zarówno na uczelni, jak i w pracy. W mojej opinii są to głośniki o doskonałej jakości, o bardzo klarownym dźwięku i praktycznie niesłyszalnym poziomie szumów. Uważam je za referencyjne i mogę im “ufać”.
Konsbud Audio: Jeszcze raz gratulacje i dziękujemy za rozmowę.
Diana Kuls: Dziękuję.
Dystrybutor Genelec: Konsbud Audio
Media
Najnowsze od
- Kali Audio IN-5 – 3-drożny studyjny monitor odsłuchowy ze współosiowym przetwornikiem średnio-wysokotonowym
- SSL2 i SSL2+ do końca roku z 4 plug-inami Production Pack Expansion GRATIS!
- Mike Elizondo wybrał monitory Genelec 8361A SAM Studio System i W371A SAM Woofer
- ATC SCM25A Pro – 3-drożne studyjne referencyjne monitory odsłuchowe
- Nominacje TEC Award dla Austrian Audio OC818 i Hi-X55