Logowanie

Kali Audio IN-8 – 3-drożne współosiowe monitory studyjne z 8-calowym wooferem

Kali Audio IN-8 – 3-drożne współosiowe monitory studyjne z 8-calowym wooferem

Widać, że chłopaki z Kali Audio świetnie kombinują. Idea zastosowania współosiowego przetwornika średnio-wysokotonowego z 3-drożnym monitorze studyjnym z 8-calowym wooferem daje z punktu przewagę nad 2-drożnymi monitorami z 8-calową membraną LF i z klasycznymi 3-drożnymi monitorami z 3 przetwornikami. Dlaczego?

Radek Barczak

 KALI Audio IN 8 TWO front rear

Dwudrożne monitory odsłuchowe to zawsze pewien kompromis. Niezależnie od tego, jak doskonała i droga będzie to konstrukcja, woofer w takich monitorach jest zmuszany do tytanicznej pracy... Wyobraźmy sobie, że 8-calowy woofer ma za zadanie przetwarzać pasmo od najniższych dźwięków / najmniejszych częstotliwości rzędu 30 Hz, po średnie tony, z podziałem pasma na 1800 Hz. Przy pełnym wychyleniu membrany pod wpływem wysokoenergetycznych impulsów basowych, membrana musi jednocześnie przetwarzać pełen zakres tonów średnich. To naprawdę ciężka praca...

Gdy mamy klasyczny monitor 3-drożny, z 3 oddzielnymi „głośnikami”, sytuacja jest z pozoru prostsza. Przykładowy woofer 8” przetwarza pasmo od najniższych dźwięków do niskiego środka w okolicy 300 Hz – i to jest właściwy, nieomal „luksusowy” zakres pracy takiego przetwornika. Pasmo od 300 Hz do dolnej granicy pracy tweetera – zwykle przetwarza głośnik o średnicy 3-5 cali. Driver pracuje przeważnie od 2000 Hz – 3000 Hz do samej góry pasma. Jednak 3-drożna konstrukcja monitorów zbudowana z trzech przetworników niesie pewne niebezpieczeństwo, w zasadzie nie do uniknięcia. Fizyka...

3 way monitor

Poruszając głową zmieniamy odległość ucha od każdego z tych przetworników. Tam, gdzie spotyka się propagacja trzech źródeł, a odległości są różne, w zakresach wspólnych pasm pracy głośników powstają filtracje grzebieniowe. Tego nie da się uniknąć. Co więcej – siedząc w różnych miejscach pomieszczenia, na przykład podczas osłuchu zmiksowanego materiału z Klientami, każdy ze słuchaczy będzie miał nieco inne brzmienie miksu w zakresie średnich i wysokich tonów w paśmie koincydencji częstotliwościowej. Szczególnie słyszalne to będzie w paśmie wspólnym przetwornika średni- i wysokotonowego. Bo każdy słuchacz będzie miał inną odległość ucha od przetworników średnio- i wysokotonowych. I ta różnica w paśmie wspólnym będzie generować filtrację grzebieniową, czyli znane w świecie audio zjawisko określane Comb Filter.

W dużych koncertowych systemach liniowych znaleziono remedium na ten problem w postaci falowodów i korektorów fazy. Niestety, w świecie studyjnym zastosowania takich falowodów jest praktycznie niemożliwe.

KALI Audio IN 8 MF HF coax 1

Konstruktorzy z Kali Audio znaleźli rozwiązanie – umieszczony w specjalnie wyprofilowanym falowodzie współosiowy 2-drożny głośnik średnio-wysokotonowy z 4-calowym przetwornikiem średniotonowym i 1-calowym tweeterem. Fale dźwiękowe pasma średniotonowego i wysokotonowego jest generowana z tego samego „punktu”. W każdej sytuacji, nasze ucho jest w identycznej odległości od przetwornika średnio- i wysokotonowego. Szach – Mat.

Podstawowym problemem przetwornika koaksjalnego – czyli koncentrycznego, współosiowego – jest ograniczony przez obecność przetwornika wysokotonowego skok membrany. Dlatego implementacja 2-drożnych współosiowych monitorów jest tak trudna i zwykle takie monitory mają niedostatki pasma w dolnym zakresie. Ale z dodatkowym wooferem 8” w konstrukcji 3-drożnej? Tutaj już ten problem nie występuje :-) Zastosowano wydajny, choć o stosunkowo niewielkim skoku, przetwornik 8” z polipropylenową membraną, stosowany w monitorach Kali Audio LP-8. Tyle, że w monitorach 3-drożnych ten woofer skupia się na przetwarzaniu pasma od dołu zaledwie do 330 Hz! A to oznacza mniejsze zniekształcenia, o wiele większą precyzję przy przetwarzaniu najniższego pasma i dużo większy headroom.

KALI Audio IN 8 LF bass reflex 

Wyżej „pałeczkę” przejmuje średniotonowy 4-calowy przetwornik koaksjalny z membraną z polipropylenu, który pracuje do 3 kHz. Od 3 kHz pasmo przetwarzane jest już przez umieszczony w osi 4-calowego przetwornika średniotonowego tweeter 1” z membraną z syntetycznego jedwabiu.

KALI Audio IN 8 MF HF coax 3

Kali Audio IN-8 ma wbudowane 3 końcówki mocy pracujące w klasie D, odpowiednio o mocy 60 W (LF), 40 W (MF), 40 W (HF). Przy poborze maksymalnym mocy 250 W, są to wiarygodne wartości. Szum końcówki wysokotonowej jest delikatnie słyszalny, ale – przynajmniej dla mnie - nie jest uciążliwy. Zwłaszcza, gdy korzystamy z tych odsłuchów w trybie monitorów średniego pola. Choć również w polu bliskim w odległości około 1.3 m nie miałem z szumem problemu.

KALI Audio IN 8 rear zoom IN ON 

Do monitorów można doprowadzić sygnał za pomocą symetrycznych wejść XLR i jack 1/4” TRS (oba +4 dBu) oraz niesymetrycznego złącza cinch RCA (-10 dBV) – pamiętajmy, że aby skorzystać z gniazda cinch, trzeba przełączyć DIP Switch 8 do góry. Przy tym producent nie zaleca korzystać z większego niż jedno gniazdo, gdyż zmienia to impedancję układu wejściowego i może negatywnie wpłynąć na charakterystykę pasma przenoszenia. 

KALI Audio IN 8 rear compensation

Dostępna jest globalna regulacja poziomu wzmocnienia końcówek jest w zakresie od -∞ dB do +6 dB, z zaskokiem w pozycji centralnej 0 dB. A oprócz tego z tyłu mamy coś, za co monitory Kali Audio są szczególnie cenione w światku home recordingu – Boundary EQ. Jest to zestaw filtrów adaptacyjnych pozwalających dobrać optymalną korekcję do akustyki pomieszczenia oraz miejsca instalacji monitorów, a także dostosować brzmienie do własnych preferencji. To coś, co daje z punktu przewagę nad konkurencją i sprawia, że monitory Kali Audio IN-8 stają się bardziej wiarygodnym narzędziem w pracy realizacyjnej przy miksowaniu.

KALI Audio IN 8 front 

Trójdrożna konstrukcja monitora przekłada się na daleko większą szczegółowość brzmienia, niż w przypadku monitorów 2-drożnych. Szczególnie w dole i środku pasma, gdzie 8-calowy woofer może skupić się na przetwarzaniu niskiego pasma, a środek jest realizowany przez dedykowany przetwornik, różnica w dynamice jest słyszalna od razu. Ponadto dzięki współosiowej konstrukcji przetworników średnio- i wysokotonowego mamy bardziej precyzyjną kontrolę nad średnim pasmem niż w przypadku klasycznych 3-drożnych monitorów. Szkoda tylko, że producent nadał sygnaturę brzmieniową odpowiadającą bardziej producentom szeroko pojętej basowej elektroniki, niż „klasycznym” gatunkom z zakresu pop, rock, jazz – poziom środkowego pasma jest nieznacznie wycofany i osobom wychowanym na przykład na sławetnych monitorach Yamaha NS10m trudno będzie się przestawić na pracę Kali Audio IN-8. Spadek w paśmie przenoszenia w zakresie 200 Hz – 2 kHz nie przekracza w większości zakresu 2 dB, ale jednak definiuje „nowoczesny” charakter brzmieniowy. Z którego szczególnie zadowolona będzie większość realizatorów i producentów młodego pokolenia, którzy preferują lekko konturowe brzmienie. I dla których basu nigdy nie jest dość :-)

Ponieważ nigdy nie pracowałem dłużej na NS10M, nieco konturowy charakter brzmienia IN-8 nie jest dla mnie problemem. Jedyne, do czego mógłbym się doczepić, to sięgający -3 dB spadek efektywności na częstotliwości 8 kHz. Na szczęście spadek jest bardzo wąski – mieści się w zakresie 7.5 kHz - 9 kHz. Kontrola tego zakresu pasma jest nieco utrudniona, ale w praktyce nie jest problematyczna.

 KALI Audio IN 8 LF bass reflex2

Według danych producenta, Kali Audio IN-8 przetwarza pasmo w zakresie 37 Hz – 25 kHz (przy spadku -10 dB). Rezonans charakterystycznie wyprofilowanego portu bass-reflex jest ustawiony na 43 Hz. Pomiary wskazują, że faktycznie efektywne pasmo pracy zaczyna się w okolicach 40 Hz. Przy tym zapas mocy woofera jest tak duża, że nawet ustawiając wzmocnienie monitorów na +6 dB na etapie miksowania nie jesteśmy w stanie „zamknąć” woofera i przesterować końcówkę mocy. Porównując do monitorów z przetwornikami 6.5” i 7”, Kali Audio IN-8 gra jakby dodatkową oktawą w dole! I faktycznie GRA, a nie buczy. Dół pasma dzięki dużej pojemności obudowy i odpowiedniej wielkości przetwornika nie wymaga tak dużego podbicia elektronicznego, jak potrzebują mniejsze woofery w mniejszych obudowach. A dzięki „zluzowaniu” przetwornika niskotonowego z przetwarzania średniego pasma, impulsowe sygnały basowe nawet w trakcie grania ciągłymi dźwiękami basowymi są czytelne i precyzyjne. Świat.

Dzięki specjalnie opracowanemu projektowi portu bass-reflex z wyprofilowanymi kształtami krawędzi również wewnątrz obudowy, poziom szumów i zniekształceń generowanych przez niskoczęstotliwościowe barwy basowe z fal ą sinusoidalną są zminimalizowane nieomal do zera! Charakterystyczny, nielubiany szum pojawia się na minimalnym poziomie tylko przy pełnej głośności odtwarzania i na 4 dźwiękach wokół rezonansu portu bass-reflex.

Producent podaje, że monitory Kali Audio IN-8 realnie z tolerancją ±3 dB pracują w zakresie 45 Hz – 21 kHz. I to jest prawda. Trzeba tylko wziąć pod uwagę, że... w każdym naszym niedoskonałym akustycznie pomieszczeniu domowego studia – czy to będzie pokój dzienny, czy sypialnia, czy piwnica lub garaż, będziemy mieli do czynienia z modami pomieszczenia, które zniekształcą rzeczywistą charakterystykę monitorów odsłuchowych, zmierzoną w warunkach komory bezechowej i podaną przez producenta w danych technicznych.

KALI Audio IN 8 LF couple 

Monitory oferują bardzo wysoki maksymalny SPL sięgający 114 dB. I faktycznie, zgodnie z tym co podaje producent w danych technicznych, poziom zniekształceń nawet przy maksymalnych poziomach głośności jest w sposób słyszalny zminimalizowany.

KALI Audio IN 8 front angle left 

Podczas testów miksowałem bardzo różne sesje, od klasyki, przez jazz, pop, heavy metal, po rap i podpartą subbasowo elektronikę. Podszedłem również do masteringu dwóch miksów. To, co natychmiast zwraca uwagę w brzmieniu, to nieporównywalnie większa dynamika niskiego pasma, niż w jakimkolwiek monitorze 2-drożnym. Ta różnica jest warta grzechu! Z ogromną przyjemnością pracowałem nad jazzową sesją wielośladową, z dobrze nagranym kontrabasem. Nigdy dotąd nie miałem takiego komfortu kontroli dynamiki i „oddechu” dźwięków zagranych przez kontrabasistę. Ale każdy miks, nad którym pracowałem w trakcie testów na Kali Audio IN-8 wskazywał na brak tak dobrej kontroli niskiego pasma na wcześniejszych etapach pracy. Monitory odsłuchowe mają obnażać błędy i niedociągnięcia. I Kali Audio IN-8 robi to znakomicie - szczególnie niskim paśmie.

Stereofonia nie jest bardzo rozłożysta, co wskazuje na niskie zniekształcenia w paśmie wysokim i środkowym. Pozycjonowanie źródeł w przestrzeni jest na dobrym poziomie, choć mam wrażenie, że na monitorach służących mi do pracy na co dzień kierunkowanie jest nieco bardziej precyzyjne. Nie to, że jest z tym problem, ale... można to zrobić lepiej. Może to wynika tego reklamowanego przez Kali Audio efektu 3D mającego swe źródło w konstrukcji falowodu? A może membrana średniotonowego przetwornika powinna być nieco sztywniejsza? Mimo tych uwag, Kali Audio IN-8 to swoisty „game changer”!

 KALI Audio IN 8 front angle right AWARD

Kali Audio IN-8 to nie jest kolejny, podobny do innych 3-drożny monitor odsłuchowy. Nie było dotąd na rynku takiego monitora odsłuchowego w tym segmencie cenowym. Kali Audio IN-8 zyskuje przewagę nad konkurencją dzięki idei. Wykorzystanie współosiowego głośnika średnio-wysokotonowego w 3-drożnych monitorach studyjnych okazało się świetnym pomysłem. Ten model to dowód, że rezygnacja ze sztampowych rozwiązań i podejście na nowo do konstrukcji, od podstaw, z czystą kartką projektu, ale z nabytym wcześniej doświadczeniem i świadomością technikaliów, pozwala stworzyć jeszcze lepszy monitor odsłuchowy. Kali Audio IN-8 jest wart inwestycji. W tej cenie to jeden z najlepszych, najbardziej interesujących modeli.

KALI Audio IN 8 TWO front rear AWARD

Dystrybutor: ESS Audio